Recenzja tuszu Essence Lash Princess Volume Mascara
6 listopada 2017
Jak zaoszczędzić na kosmetykach?
16 listopada 2017

Zioła na uspokojenie

Stres to największy wróg człowieka. Towarzyszył mu od zarania dziejów i towarzyszy nadal. Zmieniły się jedynie stresory, a jest ich naprawdę wiele. Za największe stresory zalicza się pracę, śmierć bliskiej osoby, kłopoty finansowe, problemy osobiste czy nawet wychowanie dzieci. Największą sztuką jest umiejętność radzenia sobie z stresem i rozładowywanie narastającego napięcia już w zarodku. Gromadzenie w sobie złych emocji jak lęk, smutek, apatia, nerwowość czy frustracja, tylko nasila problem.


ziola na uspokojenie

Jedną z metod łagodzenia skutków stresu jest fitoterapia, czyli leczenie ziołami, w moim odczuciu bardzo skuteczne. Choć ziół o działaniu uspokajającym, tonizującym układ nerwowy jest wiele, tymi wiodącymi są kozłek (waleriana), melisa, lawenda oraz chmiel. Bardzo często zioła stosuje się w mieszankach. Wówczas ich działanie jest mocniejsze.


<< Zobacz też: Jak szybko opanować stres?



Zioła na uspokojenie skutecznie wyciszają nerwy, pozwalają się odprężyć bez uczucia otumanienia. Ułatwiają też zasypianie.
W porównaniu z lekami farmakologicznymi na receptę, są bezpieczne i na ogół nie wywołują skutków ubocznych. Zioła możemy stosować zarówno pod postacią naparu (herbatki), syropów, kropli, nalewek czy tabletek, przy czym najsilniej działają tabletki oraz wyciągi alkoholowe. Warto sięgać preparaty ziołowe, kiedy tylko odczuwamy wzmożone napięcie, nerwowość czy niepokój.

Lepiej jest zahamować objawy stresu naturalnymi metodami, niż potem leczyć jego zgubne skutki. Oczywiście silne objawy psychiczne wymagają konsultacji psychiatrycznej i ewentualnego stosowania leków.



Poniżej przedstawiam kilka wybranych przeze mnie ziół o działaniu uspokajającym, które uważam za najskuteczniejsze 🙂 Sama po nie sięgam, kiedy odczuwam stres i napięcie.



MELISA Melissa officinalis L.

stres, lęk, niepokój, bezsenność. U kobiet ciężarnych melisa znosi mdłości zaś u matek karmiących poprawia laktację.

Melisa jest znaną od wieków rośliną na skołatane nerwy. Nie tylko uspokaja, ułatwia zasypianie, działa rozkurczowo na mięśnie gładkie jelit ale też poprawia apetyt i trawienie oraz zwiększa koncentrację. Melisa ma bardzo przyjemny smak, dlatego wiele osób chętnie sięga po herbatkę z tej rośliny (Melissa –fix). Zioło to wchodzi w skład preparatów złożonych jak krople Nervosol, Melisana Klosterfrau czy płyn Stres Farm.

 

KOZŁEK (WALERIANA) Valeriana officinalis L.

stany nerwicowe – lęk, bezsenność, migreny, niepokój, histeria.

Kozłek lekarski znano już w starożytności. W medycynie naturalnej wykorzystuje się korzeń kozłka zwany walerianą. Kozłek jest bardzo skutecznym środkiem uspokajającym (zmniejsza napięcie, stres i lęk) oraz nasennym (ułatwia zasypianie). Działa też przeciwskurczowo. Waleriana nie powoduje przy tym porannej ociężałości, zaburzeń koncentracji oraz innych efektów ubocznych, jak to ma miejsce w przypadku leków z grupy benzodiazepin, jak Valium, Xanax albo Halcion. Okazuje się, że działanie kozłka jest podobne do tej grupy leków.

Korzeń kozłka zawiera około 120 aktywnych chemicznie substancji, z czego wyodrębniono najważniejsze: walepotriaty (irydoidy) oraz kwas izowalerianowy. Walerianę można przyjmować zarówno pod postacią naparu (ma on jednak nieprzyjemny zapach), tabletek (Valerin, Validol, Kalms), kropli jak i nalewki. Waleriana w przeciwieństwie do leków nasennych nie wywołuje uzależniania ani zaburzeń psychicznych.

Możliwe skutki uboczne: rzadko mogą pojawić się zaburzenia żołądkowe. W dużych dawkach kozłek może wywołać nudności, bóle i zawroty głowy oraz niepokój. Kozłka nie powinno się przyjmować razem z innymi lekami uspokajającymi. Należy też ograniczyć spożycie kawy. Duże dawki kofeiny neutralizują bowiem działanie waleriany.

Kozłka nie powinno się stosować długotrwale, gdyż może powodować zaburzenia czynności przewodu pokarmowego, bóle głowy, pobudzenie a nawet bezsenność. Po miesiącu stosowania należy zrobić 2 tygodniową przerwę. Preparatów z kozłka (zwłaszcza tabletek i wyciągów alkoholowych) nie powinny przyjmować kobiety w ciąży ani matki karmiące.


ziola na uspokojenie

LAWENDA Lavandula officinalis

nerwica, stany lękowe, depresja, bezsenność, histeria.

Lawenda znana jest ze swojego bardzo przyjemnego zapachu, który uspokaja i lekko odurza. Roślina ta działa rozkurczowo oraz tonizująco na układ nerwowy. W medycynie naturalnej stosuje się zarówno suszone kwiaty lawendy (zwykle do mieszanek ziołowych), jak i olejek lawendowy (Oleum Lavandulae). Lawenda wchodzi w skład kropli Nervosol oraz płynu Stres Farm. Przy bezsenności polecam skropić 1-2 kroplami olejku lawendowego poduszkę lub piżamę w okolicach szyi.

 

CHMIEL Humulus Lupulus L.

pobudzenie nerwowe, bezsenność, pobudliwość seksualna.

W fitoterapii wykorzystuje się szyszki chmielu. Zawarta w nich lupulina wykazuje działanie uspokajające. Szyszki chmielu są również składnikiem piwa. Chmiel działa uspokajająco, nasennie moczopędnie, poprawia apetyt oraz zmniejsza popęd płciowy. Chmiel można pić pod postacią naparu (często występuje w mieszankach ziołowych np. z biedronki Herbarium Na spokojny i dobry sen), syropu np. Senospasminy, tabletek Kalms oraz Tabletek uspokajających Labofarm i kropli Nervosol.

Możliwe skutki uboczne: znane są przypadku nadwrażliwości na chmiel.



RUMIANEK Matricaria chamomilla

pobudzenie nerwowe, napięcie, bezsenność.

Rumianek działa łagodnie uspokajająco, przeciwzapalnie i rozkurczowo. Nie bez powodu podaje się go niemowlętom na dobre trawienie i ułatwienie zasypiania. Roślina ta jest zazwyczaj łączona z innymi ziołami uspokajającymi, choć całkiem dobre efekty daje również herbatka z rumianku. Nie tylko uspokaja ale też usprawnia trawienie.

 

DZIURAWIEC Hypericum perforatum L.

umiarkowane stany depresyjne, nerwica, stres, wyczerpanie nerwowe, bezsenność.

Dziurawiec jest znanym od wieków naturalnym środkiem uspokajającym i antydepresyjnym. Niektórzy nazywają go roślinnym odpowiednikiem popularnego leku na depresje Prozac. Dziurawiec wzmacnia system nerwowy i poprawia nastrój. Łagodzi też dolegliwości klimakterium, Zespołem napięcia przemiesiączkowego (PMS)  oraz bolesne miesiączkowanie (działanie rozkurczowe).

Dziurawiec warto pić pod postacią herbatki wieczorem przez dłuższy czas. W smaku jest niestety trochę gorzki ale można się do niego przyzwyczaić albo słodzić napar miodem. Dziurawiec można również przyjmować w formie tabletek (Deprim, Deprimobon), soku lub nalewki, które działają mocniej od naparu. Aby kuracja dziurawcem okazała się skuteczna, powinna trwać przynajmniej 6 tygodni. Zwykle poprawę samopoczucia odczuwa się już po 2-3 tygodniach stosowania.

Możliwe skutki uboczne: Zawarta w dziurawcu hiperycyna powoduje nadwrażliwość na promienie słoneczne. Dotyczy to zwłaszcza tabletek, nalewki i soku. Dlatego nie zaleca się stosować dziurawca latem. Dziurawiec wchodzi w reakcje z niektórymi lekami np. z doustnymi środkami antykoncepcyjnymi (może osłabiać ich działanie) lub nasilać działanie leków przeciwdepresyjnych i melatoniny.


ziola na uspokojenieźródło zdjęcia pixabay.com


OWIES Avena Sativa

stres, wyczerpanie nerwowe fizyczne, lekkie stany depresyjne, bezsenność.

Owies działa przeciwdepresyjnie, uspokajająco i ogólnie wzmacniająco. Poprawia również przemianę materii a także reguluje pracę układu hormonalnego. Warto regularnie jadać płatki owsiane, które są bogate w liczne składniki odżywcze. Owies jest bardzo skuteczny zwłaszcza w problemach z bezsennością, za sprawą zawartej w nim naturalnej melatoniny, hormonu odpowiedzialnego na regulację rytmu snu i czuwania. Bardzo dobrze działa domowa nalewka z ziela owsa. Wystarczy kupić jedynie ziele owsa i spirytus. Ziele owsa znajduje się także w składzie płynów Stres Farm oraz Sedomix. Można też popijać napar z owsa lub łączyć go z innymi ziołami uspokajającymi, jak lawenda, dziurawiec i melisa.

 

LIPA Tilia cordata Mill.

nadmierna pobudliwość nerwowa.

Lipa zmniejsza napięcie nerwowe. Jest popularnym środkiem napotnym, pomocnym w przeziębieniu i towarzyszącym mu infekcji górnych dróg oddechowych. Lipa działa też przeciwzapalnie, wykrztuśnie i osłaniająco. Herbatka z lipy wypita przed snem skutecznie relaksuje i ułatwia zasypianie.

 

WERBENA Verbena officinalis

stany depresyjne, pobudzenie nerwowe, stres, bezsenność.

Werbena jest rośliną znaną od czasów starożytnych. Osłabia napięcie nerwowe i wykazuje działanie odprężające. Werbena działa wzmacniająco, przeciwzapalnie, wykrztuśnie i żółciopędnie. U matek karmiących pobudza laktację. Werbena choć może nie jest tak bardzo znanym ziołem na uspokojenie, to w moim odczuciu jej działanie na układ nerwowy jest bardzo pozytywne. Roślinę tę stosuje się w ziołolecznictwie w leczeniu stanów depresyjnych. Werbena wspomaga także regenerację wątroby. Herbatka z werbeny ma przyjemny lekko cytrynowy smak. Można przyjmować także nalewkę.



PREPARATY ZIOŁOWE Z APTEKI NA USPOKOJENIE



Wybrałam te sprawdzone (także przeze mnie) i najbardziej znane ziołowe wyroby. 

preparaty ziolowe na uspokojenie

1. Krople walerianowe – zawiera  wyciąg z waleriany (kozłka) na alkoholu.

2. Melisana Klosterfrau – to preparat złożony. Zawiera melisę, kłącza omanu, arcydzięgiel, imbir, goździki, kłącza galangi, owoce pieprzu czarnego, korzeń goryczki, owocnię pomarańczy, korę cynamonowca, kwiat strączyńca i owoc kardamonu. O Melisanie więcej pisałam tutaj.

3. Validol – tabletki do ssania; zawierają mentol i kwas izowalerianowy.

4. Nervosol – krople; zawierają kozłek, melisę, chmiel, lawendę i arcydzięgiel.

5. Senospasmina (Passispasmin) – syrop; zawiera kozłek, głóg, chmiel i męczennicę.

6. Stres Farm – płyn;  zawiera ziele owsa, melisę, lawendę, chmiel, lipę, rozmaryn, magnez i witaminę B6.

7. Nervosan – mieszanka ziół do zaparzania, zawierająca w składzie kozłka (walerianę), rumianek, krwawnik, miętę oraz melisę.

8. Nervogran – granulat; zawiera ten sam skład co Nervosan.

9. Krople uspokajające (Hasco Lek) – zawierają w składzie kozłka, melisę, arcydzięgiel, chmiel oraz lawendę.

10. Sedomix – krople zawierające w składzie chmiel, owies, dziurawca, melisę, walerianę, głóg i różę.

11. Valused – syrop zawierający w składzie męczennicę, chmiel i kozłka (walerianę).

 

AROMATERAPIA – OLEJKI KTÓRE WARTO WDYCHAĆ W STRESIE, STOSOWAĆ DO KĄPIELI LUB MASAŻU

 

◈ olejek lawendowy

◈ olejek bergamotowy

◈ olej różany

◈ olejek geraniowy

◈ olejek sandałowy

◈ olejek z rumianku

◈ olejek z szałwii muszkatołowej

◈ olejek neroli

◈ olejek bazyliowy

◈ olejek jaśminowy



<< Zobacz też: Olejki eteryczne w medycynie.



Zioła są bardzo pomocne w złagodzeniu stresu. Warto sięgać po nie, kiedy tylko czujemy niepokój, napięcie, rozdrażnienie czy mamy kłopoty z zasypianiem. Zioła  w przeciwieństwie do leków farmakologicznych są uznawane na ogół za bezpieczne. Jeśli przestrzega się zasad ich dawkowania (mam tu na myśli zwłaszcza preparaty apteczne), nie ma obaw przed skutkami ubocznymi czy uzależnieniem. Życzę wam, aby w waszym życiu było możliwie jak najmniej stresu i nerwowych momentów 🙂

Helen G.


Bibliografia:
Jean Carper, Cudowne kuracje, Warszawa 2001, s. 134-143.
J.Górnicka, Apteka Natury, Poradnik Zdrowia, Warszawa 2005.
Z babcinego notatnika, Zielnik, Białystok 2012.
Księga Zdrowia Ziołowa Apteka Domowa, Poznań, 2011.
A.Ożarowski, W. Jaroniewski, Rośliny lecznicze i ich praktyczne zastosowanie, Warszawa 1989.
https://portal.abczdrowie.pl/ziola-na-stres
https://ziola-na.net/uspokojenie/

loading...

11 Komentarze

  1. Basia napisał(a):

    Nigdy nie zapomnę, jak brałam krople walerianowe, a mój kot w domu rodzinnym wręcz rzucał się do mojej twarzy z agresją, wpadał w jakiś obłęd gdy je czuł, zupełnie nie poznawałam zwierzaka. Szybko je wyrzuciłam.

  2. Ania napisał(a):

    Ja czasami piję melisę 🙂 Dobrze mi się po niej śpi 🙂

  3. JolaK napisał(a):

    Czasem są takie momenty w życiu, że zioła uspokajające bardzo się przydają.

    • Helen G. napisał(a):

      Zgadzam się z Tobą. Ja po zioła, zwłaszcza herbatki sięgam regularnie, bo je lubię i dobrze wpływają na moje samopoczucie 🙂

  4. Bardzo lubie takie wpisy 😉 Ja czasem pije herbatkę / melise na noc 😀

  5. Martyna Ewa napisał(a):

    Przyznam, że nie wszystkie znałam a właściwie nie wiedziałam, że mają działanie uspokajające. Melisę mam nawet w doniczce. Bardzo wdzięczna i ładnie pachnąca (cytrynowo) roślinka. Polecam posiać sobie do doniczki w domu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiadom mnie o kolejnym komentarzu przez email. Możesz również subskrybować ten wpis bez komentowania.