Karodos
  • Home
  • Kobieta
    • Między nami kobietami
    • Pani domu
    • Styl życia
  • Kosmetyki
    • Akcesoria kosmetyczne
    • Apteczne
    • Ciało
    • Kosmetyki dla dzieci
    • Makijaż
    • Perfumy
    • Pozostałe
    • Suplementy diety
    • Twarz
    • Włosy
  • Naturalna pielęgnacja
  • Uroda
    • Fryzury
    • Makijaż
    • Pielęgnacja
  • Zdrowie
  • Kontakt
No Result
View All Result
Karodos
  • Home
  • Kobieta
    • Między nami kobietami
    • Pani domu
    • Styl życia
  • Kosmetyki
    • Akcesoria kosmetyczne
    • Apteczne
    • Ciało
    • Kosmetyki dla dzieci
    • Makijaż
    • Perfumy
    • Pozostałe
    • Suplementy diety
    • Twarz
    • Włosy
  • Naturalna pielęgnacja
  • Uroda
    • Fryzury
    • Makijaż
    • Pielęgnacja
  • Zdrowie
  • Kontakt
No Result
View All Result
Karodos
No Result
View All Result

Zakupy XXI wieku – niższe ceny czy ochrona własnych danych osobowych?

11 marca 2020
kategoria: Styl życia
Długość tekstu: 5 min
A A
0
Share on FacebookShare on TwitterShare on PinterestShare on Twitter

Na przestrzeni ostatnich kilku lat bardzo modne stało się robienie zakupów za pomocą aplikacji mobilnych. Coraz więcej sklepów oferuje swoją aplikację i karty klubowe, dzięki którym można taniej kupić te same produkty, które bez nich są po prostu droższe. Według analizy Spicy Mobile 41 % Polaków używa aplikacji zakupowych. Ja dostrzegam w tym pewne zagrożenie. Możecie się oczywiście ze mną nie zgodzić. Jednakże postanowiłam podzielić się z wami moimi spostrzeżeniami. 

Zakupy XXI wieku – niższe ceny czy ochrona własnych danych osobowych?


Karty klubowe – jesteś „na talerzu”

Owszem, posiadanie takiej karty klubowicza przynosi korzyści konsumentowi ale jak to w życiu – nie ma nic za darmo. Ceną, jaką muszą zapłacić za bycie klubowiczem, tudzież posiadaczem aplikacji danego sklepu, jest sprzedanie swoich danych osobowych. Na pozór to nic groźnego, niemniej korporacje, którym sprzedałaś/łeś swoje dane, potem „handlują nimi” i je nieustannie przetwarzają. W efekcie „mają cię na przysłowiowym talerzu” – a ściślej twoje preferencje zakupowe, nawyki czy też częstotliwość robienia zakupów.

Warunkiem przystąpienia do programu klubowego danego sklepu jest podanie swoich danych osobowych, numeru telefonu, adresu e-mail, a czasem adresu pocztowego.

Osoby będące w klubie regularnie otrzymują sms-y reklamowe, maile, telefony albo kupony rabatowe drogą pocztową, jak robi to np. sklep Orsay.


<<< Zobacz także: Jak ograniczyć zakupy?

Podział na konsumentów „lepszych” (klubowiczów) i „gorszych”

Tutaj prym wiedzie słynny Rossmann, który od kilku lat dzieli konsumentów na „lepszych” czyli Klubowiczów oraz „gorszych”, którzy nie chcą przystąpić do KLUBU ROSSMANN i muszą płacić więcej za poszczególne produkty. Członkowie klubu mają pewne przywileje. Specjalnie dla nich tworzy się ofertę zakupową, gdzie w niższych cenach mogą kupić określony towar.


Zakupy XXI wieku – niższe ceny czy ochrona własnych danych osobowych?źródło: rossmann.pl



Nie raz byłam świadkiem, jak osoby stojące w kolejce do kasy, na szybko instalowały aplikację Rossmanna za sugestią sprzedawcy, aby zapłacić mniej za dany produkt. Jest to dla mnie pewien rodzaj szantażu emocjonalnego.

Dlaczego godzimy się na taką rzeczywistość, że bez przystąpienia do klubu (tj. sprzedania swoich danych osobowych), jest się „karanym” wyższymi cenami? Moim zdaniem jest to nie fair.

 

Nowy etap rozwoju sprzedaży

Większość ludzi nieświadomie godzi się na takie rozwiązania, gdzie duże korporacje przejmują kontrolę nad nimi, za cenę dosłownie paru złotych na produkcie. Łatwo jest sobie wyobrazić, że w przyszłości być może w ogóle nie będziesz mieć wyboru. A może przynależność do klubu stanie się koniecznością, bo inaczej nie zrobisz zakupów?… Zdecydowana większość ludzi nie zdaje sobie sprawy co oddaje w zamian za parę złotych upustu cenowego.

Zakupy XXI wieku – niższe ceny czy ochrona własnych danych osobowych?

 

Kupuj taniej z aplikacją mobilną

Aplikacje mobilne wprowadziło wiele sklepów, m in. Rossmann, Tchibo, CCC, Mango, Ikea, a także markety Carrefour, Netto, Auchan a nawet popularne dyskonty jak Lidl czy Biedronka.

Aplikacje popularnych sieci sklepów filtrują twoje preferencje zakupowe. Jej zadaniem jest podopowiadanie tobie takich produktów, byś jak najwięcej kupiła/-ł. Nie ważne, że w danym momencie nie potrzebujesz 3 opakowań czekolady, pizzy czy płynu do naczyń. Tobie wydaje się, że kupujesz taniej, lecz dla sklepu liczy się tylko zysk. Zamiast 1 produktu sumarycznie kupujesz 3.


Zakupy XXI wieku – niższe ceny czy ochrona własnych danych osobowych?

Aplikacje mobilne mają dostęp do lokalizacji GPS. Wiedzą, gdzie, w jakim obszarze mieszkasz i żyjesz. Aplikacja danego sklepu podpowie ci nawet, gdzie znajdziesz najbliższy oddział, by zrobić w nim zakupy. Dla przykładu dzięki aplikacji Lidl + co tydzień otrzymujesz specjalne kupony rabatowe.

Można powiedzieć, że sztuczna inteligencja wie, jakie produkty w najbliższym czasie kupisz i ci je podpowiada. A ty cieszysz się jak głupi, ponieważ widzisz, że danych produkt który cię interesuje, jest tańszy. Sumarycznie kupujesz więcej, nawet jak w danym momencie nie potrzebujesz, bo działa magiczne hasło „PROMOCJA”.

 

Aplikacja to standard

Posiadanie aplikacji do sklepów stało się pewnym standardem „ chlebem powszednim”. W internecie jest wiele na ich temat artykułów oraz filmików, których autorzy np. porównują aplikacje różnych sklepów w Polsce. Wszyscy chwalą jedynie zalety posiadania aplikacji, a nikt nie zastanawia się głębiej nad ich także potencjalnie negatywnymi konsekwencjami.

 

Przed wprowadzeniem aplikacji przez sklepy, popularne były programy lojalnościowe np. PAYBACK, (który zresztą nadal funkcjonuje). Polegają one na tym, że za zakupy zbiera się punkty, które potem można wymienić na konkretne towary. Program PAYBACK obejmuje swym zasięgiem wiele sklepów (m in. Kaufland) i usług. Tego typu programy lojalnościowe nie dzielą ludzi na „lepszych” i „gorszych”. Uważam je za bardziej uczciwe, bo nie przystąpienie do nich nie skutkuje gorszymi cenami dla konsumenta. Sama korzystam z programu typu PAYBACK


Zakupy XXI wieku – niższe ceny czy ochrona własnych danych osobowych?


Aplikacje mobilne danych sklepów regularnie podpowiadają ci o nowych promocjach. Cel jest jeden: wyciągnąć z twojego portfela jak najwięcej pieniędzy, zanim zrobi to konkurencja. Chodzi o maksymalizację zysków.



Podsumowanie

Z jednej strony aplikacje i karty klubowe dają ludziom korzyści w postaci niższych cen, z drugiej zaś jest to okupione często nieświadomym oddaniem wiedzy o sobie, dzięki której sprzedawcy przy użyciu sztucznej inteligencji dokonują niezwykle trafnego profilowania twoich preferencji zakupowych, byś kupował/-ła jak najwięcej, sądząc że to ty decydujesz czego chcesz a czego nie.


Zachęcam was gorąco do komentowania, nawet jeśli macie odmienne zdanie 🙂


<<< Zobacz także: Jak zaoszczędzić na kosmetykach?

Helen

Poprzedni wpis

Płyny do higieny intymnej – używać czy nie?

Następny wpis

Bourjois, Healthy Mix, BB Cream 01 light – opinia

Powiązane Wpisy

SOPOT latem – brudne i cuchnące plaże
Styl życia

SOPOT latem – brudne i cuchnące plaże

21 sierpnia 2021
Odzież używana z second handów – czy warto kupować?
Styl życia

Odzież używana z second handów – czy warto kupować?

21 czerwca 2020
Jak zaoszczędzić pieniądze w domowym budżecie?
Styl życia

Jak zaoszczędzić pieniądze w domowym budżecie?

30 kwietnia 2020
Bloger – ekspertem?
Styl życia

Bloger – ekspertem?

6 października 2019
Jak mieć znów chęć do życia?
Styl życia

Jak mieć znów chęć do życia?

20 czerwca 2019
Jak zmienić rzeczywistość? Zmień myślenie.
Styl życia

Jak zmienić rzeczywistość? Zmień myślenie.

30 listopada 2018

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

No Result
View All Result
  • Popularne
  • Komentarze
  • Najnowsze
Węgiel aktywny na przeziębienie i grypę

Węgiel aktywny na przeziębienie i grypę

14 listopada 2021
Woda utleniona i jej szerokie zastosowanie

Woda utleniona i jej szerokie zastosowanie

21 sierpnia 2017
Prozdrowotne rośliny doniczkowe, które warto mieć w domu

Prozdrowotne rośliny doniczkowe, które warto mieć w domu

1 lutego 2017
Retimax 1500 - najlepsza maść z witaminą A

Retimax 1500 – najlepsza maść z witaminą A

26 stycznia 2018
Dobre i popularne maści na trądzik

Dobre i popularne maści na trądzik

19 maja 2013
Cała prawda o formaldehydzie w odżywkach i lakierach do paznokci

Cała prawda o formaldehydzie w odżywkach i lakierach do paznokci

142
Dobre i popularne maści na trądzik

Dobre i popularne maści na trądzik

126
Maseczka z sody oczyszczonej

Maseczka z sody oczyszczonej

115
Bezpieczne płyny do higieny intymnej (bez SLS, parabenów i formaldehydu)

Bezpieczne płyny do higieny intymnej (bez SLS, parabenów i formaldehydu)

97
Mit o szkodliwości mycia twarzy mydłem

Mit o szkodliwości mycia twarzy mydłem

80
Ava, Aktywator młodości, Kolagen Morski 100% – opinia

Ava, Aktywator młodości, Kolagen Morski 100% – opinia

27 listopada 2022
Podkłady mineralne kryjący i matujący Annabelle Minerals opinia

Podkłady mineralne kryjący i matujący Annabelle Minerals opinia

25 września 2022
Woda toaletowa Moschino Cheap&Chic - opinia

Woda toaletowa Moschino Cheap&Chic – opinia

8 maja 2022
Serum Anti-Age Bio Agadir z olejem z opuncji – opinia

Serum Anti-Age Bio Agadir z olejem z opuncji – opinia

27 lutego 2022
Krople na suche oczy bez konserwantów

Krople na suche oczy bez konserwantów

8 stycznia 2022

Kategorie

  • Kobieta
    • Między nami kobietami
    • Pani domu
    • Styl życia
  • Kosmetyki
    • Akcesoria kosmetyczne
    • Apteczne
    • Ciało
    • Kosmetyki dla dzieci
    • Makijaż
    • Perfumy
    • Pozostałe
    • Suplementy diety
    • Twarz
    • Włosy
  • Naturalna pielęgnacja
  • Uroda
    • Fryzury
    • Makijaż
    • Pielęgnacja
  • Zdrowie
  • Home
  • Kontakt

Copyright Karodos.pl © 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.

No Result
View All Result
  • Home
  • Kontakt

Copyright Karodos.pl © 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Akceptuj Dowiedz się więcej
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT