Nivea lekki krem lagodzacy
Nivea Care, Lekki krem łagodzący
23 lipca 2017
Jak przedluzyc trwalosc tuszu do rzes
Jak przedłużyć trwałość tuszu do rzęs?
2 sierpnia 2017

Jedz czosnek i zapomnij o chorobach

jedz czosnek i zapomnnij o chorobach
Czosnek działa jak antybiotyk, tyle że jest w pełni naturalny. Hamuje rozwój bakterii, (w tym paciorkowca i gronkowca złocistego), wirusów, robaków oraz grzybów. Doskonale sprawdza się w leczeniu wszelkich infekcji. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym warto włączyć czosnek do codziennej diety. Już 1 ząbek czosnku dziennie wzmocni naszą odporność. Czosnek (Allium sativum L.) jest rośliną uprawianą od ponad 5000 lat. Znano go m in. w Babilonii i Chinach. W starożytnym Egipcie czosnek był zaś jednym z głównych składników pożywienia ludności. Podawano go budowniczym piramid, aby zachowali siłę, energię i zdrowie. Uważano bowiem, że roślina ta zapewnia długowieczność. Arabowie czosnkiem leczyli rany i owrzodzenia.

jedz czosnek i zapomnnij o chorobach



jeszcze przed wynalezieniem antybiotyków czosnkiem leczono choroby zakaźne, jak grypa, dur brzuszny, dur plamisty, cholera czy nawet dżuma. Roślina ta znalazła również szerokie zastosowanie w kuchni jako przyprawa. Czosnek doskonale podkreśla smak wielu dań, zarówno mięs, ryb, sosów, past czy niektórych warzyw. Nie wyobrażam sobie duszonego szpinaku bez czosnku. Jest jednak druga strona medalu. Czosnek zwyczajnie śmierdzi i jeśli ktoś w naszym otoczeniu go zje, niestety czuć silną, nieprzyjemną woń. Wiele osób nie toleruje specyficznego zapachu czosnku, który wydziela się przez skórę. Jest na szczęście kilka sposobów na jego złagodzenie ale o tym w dalszej części wpisu.  


Co zawiera CZOSNEK?

➣ witaminy B1, B2, PP, C, prowitamina A

➣ wapń, potas, magnez, żelazo, siarka, fosfor, chrom, kobalt, nikiel

➣ aminokwasy

➣ cukry

➣ saponiny

➣ flawonoidy

➣ związki śluzowe

➣ pektyny

➣ olejki eteryczne

➣ allicyna (sulfotlenek dwusiarczku dwuallilowego) – to substancja która odpowiada za ostry smak i zapach czosnku; wykazuje silne działanie antybiotyczne. Stosunek allicyny do antybiotyku penicyliny wynosi 1:15, co oznacza że 1g allicyny zawartej w czosnku ma moc 15g penicyliny.

➣ kwas nikotynowy


Główka czosnku zwana też cebulą składa się 5-15 małych ząbków. Wartość lecznicza czosnku najwyższa jest jesienią tuż po zbiorze, niż na wiosnę. Dlatego wtedy najlepiej przygotowywać wyciągi z tej rośliny np. nalewkę czosnkową.

jedz czosnek- nie bedziesz chorowal

WŁAŚCIWOŚCI LECZNICZE CZOSNKU

➣ działa ogólnie wzmacniająco na organizm (podnosi odporność organizmu) oraz podnosi poziom libido.

➣ działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo, przeciwgrzybiczo, przeciwrobaczo. Czosnek leczy wszelkie infekcje (np. przeziębienie, grypa, ból gardła, katar); działa też napotnie, wykrztuśnie i obniża gorączkę.

➣ działa antynowotworowo (niszczy bakterię Helicobacter pylori odpowiedzialną za rozwój nowotworu żołądka).

➣ działa przeciwutleniająco (zawarte w czosnku flawonoidy niszczą wolne rodniki), spowalnia procesy starzenia oraz poprawia funkcjonowanie mózgu.

➣ obniża poziom cukru we krwi

➣ działa przeciwmiażdżycowo (obniża poziom cholesterolu i ciśnienie krwi) oraz przeciwzakrzepowo (rozrzedza krew)

➣ usprawnia krążenie krwi

➣ łagodzi wzdęcia, zgagę i niestrawność (wspomaga trawienie oraz reguluje florę bakteryjną)

➣ działa przeciwpasożytniczo (niszczy owsiki, glisty, tasiemce)

➣ pomocny w chorobach skóry (działa przeciwzapalnie i regenerująco na skórę, pomocny w grzybicy i trądziku)

➣ pobudza apetyt

➣ łagodzi bóle głowy

➣ ułatwia zasypianie, szczególnie w połączeniu z ciepłym mlekiem.


JAK STOSOWAĆ CZOSNEK ? – RECEPTURY

1. na surowo (najzdrowszy) – wyciśnięty przez praskę lub bardzo drobno posiekany (łatwiej się trawi niż w całości) podany na kanapce; do masła jako masło czosnkowe albo dodany do sałatki, pasty czy ciepłego mleka z dodatkiem miodu. Jeśli spożywamy czosnek na surowo, po uprzednim przeciśnięciu go przez praskę warto odczekać około 10 minut zanim go spożyjemy. W tym czasie nastąpi optymalny poziom allicyny.

2. suplement – np. czosnek w kapsułkach

3. suszony/granulowany jako przyprawa.

4. smażony i pieczony w potrawach. Długotrwała obróbka pozbawia czosnek jedynie działania bakteriobójczego.

5. macerat z czosnku – jest skuteczny na pasożyty żołądkowe i jelitowe. Należy pozostawić 3 ząbki czosnku zalać ½ szklanki wody lub mleka i pozostawić przykryte spodeczkiem na noc. Pić rano na czczo.

6. czosnek marynowany  w occie (np. w jabłkowym).

7. czosnek kiszony. Całe główki czosnku układa się ciasno w słoiku i zalewa solanką (100g soli na 1l wody). Dodaje się także korzeń chrzanu, plastry cebuli, suszone kwiaty i łodygi kopru, nasiona gorczycy,  kilka ziarenek ziela angielskiego i pieprzu oraz ewentualnie ostrą papryczkę. Słoik należy kisić około 3 tygodni. Kiedy zacznie ciemnieć, słoik pasteryzować (wstawić do garnka i gotować 15 minut). Przechować w chłodnym miejscu np. w spiżarce.

8. wyciąg olejowy z czosnku – 50g obranych i startych ząbków zalać 200ml olejem roślinnym. Pozostawić w zamkniętym słoiku na 2 tygodnie w ciemnym miejscu, często wstrząsając. Po tym czasie dodać 5 kapsułek witaminy E i wymieszać. Wyciąg olejowy z czosnku stosować zewnętrznie do okładów i smarowania w zakażeniach skóry oraz w hemoroidach.

9. wyciąg glicerynowy z czosnku – jest skuteczny w rzęsistkowym zapaleniu pochwy oraz w zakażeniu drożdżakami. Do 100 ml płynnej gliceryny (do kupienia w aptece np. tej) dodać miazgę z 50g czosnku. Słoik zamknąć i ostawić w ciemne miejsce na 7 dni. Odcedzić miazgę. Tampon moczyć w wyciągu i umieszczać w pochwie 1-2 razy dziennie.

10. lewatywa czosnkowa – jest  bardzo skuteczna w przypadku owsików, także u małych dzieci oraz w zapaleniu odbytnicy u dorosłych. Należy 2-3 ząbki czosnku zetrzeć na tarce o małych oczkach i zmiksować z 1 szklanką letniej wody. Wprowadzić powoli do odbytnicy za pomocą jednorazowego zestawu do lewatywy (do kupienia w aptece np. tutaj) i utrzymać przez kilka minut. Zabieg powtórzyć 2-4 razy.

11. sok z czosnku – jest skuteczny na robaki. Wystarczy 20g czosnku przecisnąć przez praskę i  dodać do szklanki ciepłego mleka. Pić na czczo.

11. nalewka czosnkowa – działa ogólnie wzmacniająco, przeciwmiażdżycowo (obniża cholesterol i ciśnienie krwi), przeciwreumatycznie.  Należy utrzeć na tarce 125 g czosnku i następnie zalać 500 ml wódki 40%. Odstawić w zamkniętym szklanym naczyniu (np. słoiku) w ciemne miejsce na 5 dni. Każdego dnia kilka razy wstrząsnąć słoikiem. Odcedzić. Nalewkę czosnkową przechowywać w lodówce. Stosować 5-20 kropli w ¼ mleka lub kefiru 2-3 razy dziennie. Osoby wrażliwe mogą zacząć od 1-2 kropli, stopniowo zwiększając dawkę i w 10 dniu brać 20 kropli. Nalewkę przyjmować 1 miesiąc, po czym zmniejszać dawkę, po czym zrobić 2-3 tygodnie przerwy.

12. wyciąg z czosnku bezwonny – ma pełen zakres działania czosnku.  Należy 30 ząbków czosnku obrać z łusek, bardzo drobno posiekać lub utrzeć na miazgę i zalać 1 l przegotowanej wody. Dodać sok z 500g cytryn, wymieszać. Przechowywać w lodówce. Pić po 1-3 razy dziennie po 1-2 łyżeczki na 1 godzinę przed posiłkami.  

13. syrop z czosnku, miodu i cytryny – przygotowuję go każdej jesieni i nie muszę się potem martwić czy zachoruję! Należy zmieszać ze sobą w słoiku 10 przeciśniętych przez praskę ząbków czosnku, sok z 3 cytryn oraz 1 szklankę miodu. Syrop odstawić do lodówki na 3 doby. Syrop z czosnku, miodu i cytryny stosować profilaktycznie 1 łyżkę dziennie, zaś w razie infekcji 3 x dziennie po 1 łyżce.  


jedz czosnek i zapomnij o chorobach

JAK ZNIWELOWAĆ NIEPRZYJEMNĄ WOŃ PO SPOŻYCIU CZOSNKU?

Aby złagodzić przykry zapach po zjedzeniu czosnku możemy:

✔ zjeść świeżo posiekaną natkę pietruszki, estragon albo miętę
✔ popić posiłek mlekiem, czerwonym winem, kawą, sokiem z cytryny lub z pomarańczy
✔ żuć kilka goździków
✔ zjeść ziarenko palonej kawy
✔ zjeść bób surowy
✔ zjeść łyżeczkę miodu


W obawie przed ostrą wonią czosnku można przerzucić się na suplementy diety. Mają one jednak słabsze działanie (zawierają mniej allicyny), jak w przypadku czosnku surowego. Ciekawą alternatywą jest również zrobienie wyciągu z czosnku bezwonny, który omówiłam w punkcie 12.

PRZECIWWSKAZANIA


Czosnek jest niestety ciężkostrawny oraz  dość kaloryczny (w 100g zawiera 146 kcal) Jednorazowo zwykle zjadamy około 4-5g czosnku, co odpowiada około 7 kaloriom. U osób szczególnie wrażliwych surowy czosnek może wywołać wzdęcia, zgagę albo wysypkę. Zaleca się jadać dziennie nie więcej jak 1-2 ząbki czosnku (4g). Spożywany w nadmiarze może wywołać bóle głowy, biegunkę, problemy z żołądkiem a w skrajnych przypadkach nawet uszkadzać wątrobę i nerki.

✔ ostre nieżyty żołądka i jelit
✔ kobiety karmiące piersią
✔ osoby z niskim ciśnieniem krwi (czosnek obniża ciśnienie krwi) i problemem z krzepnięciem krwi
✔ kaszel zabarwiony krwią
✔ zapalenie nerek
✔ tuż przed planowaną operacją (rozrzedza krew)
✔ gorączka towarzysząca zapaleniu płuc
✔ niewydolność wątroby
✔ kobiety w ciąży oraz dzieci powinny zachować umiar w jedzeniu czosnku. Czosnku nie powinno się podawać niemowlętom poniżej 10.miesiąca życia.
✔ czosnek może nasilać działanie leków przeciwzakrzepowych oraz zmniejszać skuteczność leków stosowanych w leczeniu AIDS.
✔ czosnek może zmniejszać działanie niektórych leków wątrobowych.


Lubicie czosnek? Stosujecie go w kuchni? Wykorzystujecie jego właściwości bakteriobójcze podczas przeziębień? Jeśli znacie jakieś ciekawe przepisy, to chętnie je poznam. 🙂

Helen G.


Bibliografia:
A.Ożarowski, W.Jaroniewski, Rośliny lecznicze i ich praktyczne zastosowanie, Warszawa 1989, s.133-136.
J.Górnicka, Apteka Natury, Poradnik Zdrowia, Warszawa 2005, s. 109-111.
http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/czosnek-naturalny-antybiotyk-wlasciwosci-lecznicze-czosnku_37177.html
https://pl.wikipedia.org/wiki/Czosnek_pospolity
https://portal.abczdrowie.pl/wlasciwosci-czosnku
loading...

12 Komentarze

  1. Ania pisze:

    W mojej kuchni używam bardzo dużo czosnku i przeziębienia w okresie jesiennym nas nie łapią 🙂 Czosnek to naturalny antybiotyk 🙂

  2. anaikosmetyki pisze:

    U mnie wszyscy bardzo lubimy czosnek i bardzo często go używam do różnych potraw 🙂

  3. Bardzo lubię czosnek i nigdy sobie go nie żałuję. Przypomniało mi się jak kolega w klasie jadł normalnie na lekcji ząbki czosnku, zgrozo się do niego potem było zbliżać hihi 🙂 Mój mąż z kolei jak go ból gardła złapie pije mleko z miodem i czosnkiem. Ja z kolei samego czosnku nie jem, chyba że marynowany 🙂 No i sos czosnkowy… to podstawa mojej kuchni

    • Helen G. pisze:

      Kolega rzeczywiście szalał z tym jedzeniem czosnku 🙂 Ja też kiedy drapie mnie w gardle albo jestem podziębiona obowiązkowo szykuję sobie mleko z miodem, czosnkiem i odrobiną masła.

  4. Kathy Leonia pisze:

    kocham i wielbię:) najlepszy:)

  5. Basia pisze:

    Jako dziecko nie lubiłam czosnku, teraz uwielbiam 🙂

  6. Czosnek używam w kuchni codziennie 😉

  7. Cherry Belle pisze:

    U mnie czosnek zawsze i wszędzie 🙂 Uwielbiam jego smak i na szczęście lubimy go razem z moim lubym ;D

  8. Urszula pisze:

    W mojej kuchni czosnek zawitał już dawno 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiadom mnie o kolejnym komentarzu przez email. Możesz również subskrybować ten wpis bez komentowania.