Mariza, Konturówka do oczu (czarna)
25 lutego 2013
Ziaja, Masło Kakaowe, Emulsja do twarzy i ciała (5% oleum cacao) do skóry suchej i normalnej
1 marca 2013

Siemię lniane – właściwości zdrowotne


Nasiona lnu zw. siemieniem lnianym  są bardzo bogate w składniki odżywcze.Warto spożywać je codziennie.

Zawierają:
– wielonienasycone kwasy tłuszczowe (WNKT)
– witaminy z grupy B, witaminę E
– śluzy
– lecytynę
– błonnik
– magnez
 – żelazo
– wapń
– miedź
– cynk
– kobalt
– fitosterole
– flawonoidy
– związki białkowe
– kwas askorbinowy
Działanie lecznicze: Siemię lnu dzięki obecności śluzu i oleju tłustego działa powlekająco i osłaniająco na przewód pokarmowy. Stosuje się go w stanach zapalnych, nieżytach i owrzodzeniu żołądka, dwunastnicy, nadkwaśności oraz w zaparciach, gdyż działa przeczyszczająco oraz leczeniu biegunek. 
Nasiona lnu wypite razem z kleikiem pęcznieją w jelicie grubym, przyspieszają ich perystaltykę, ułatwiając wypróżnienie.
Jak stosować siemię lniane?
Nasiona lnu regularnie spożywane oprócz działania powlekającego i regulującego wypróżnienia dzięki licznym składnikom odżywczym:
– korzystnie wpływają na pamięć i koncentrację 
– zmniejsza uczucie głodu, powodując uczucie sytości (mniej wówczas zjemy)
– korzystnie wpływa na włosy, paznokcie i stan skóry
– uzupełnia niedobory witamin i soli mineralnych
– łagodzą przebieg menopauzy i napięcie przedmiesiączkowe
Najlepiej kupować siemię lniane nie zmielone tylko w postaci całych ziarenek. Zmielone nasiona lnu bardzo szybko ulegają utlenieniu przez zawartość kwasów tłuszczowych. Na początku stosowania zaleca się nieduże dawki nasion np. 1-2 łyżeczki. Czasem może wystąpić biegunka na skutek zbyt dużej ilości zawartego w nasionach lnu błonnika. Z czasem można zwiększyć ilość do 2 łyżek dziennie. Nasiona lnu zawierają śladowe ilości cyjanowodoru (uważać z ilością spożywanego siemienia lnu powinny kobiety ciężarne i karmiące piersią)
1.    1-2 łyżki nasion lnu zalać 1 szklanką wrzątku i parzyć pod przykryciem 15 minut. Ostudzić trochę i wypić.
2.    1-2 łyżki nasion lnu rozdrobnić w moździerzu i zalać 1/2-2/3 szklanki przegotowanej letniej wody, kefiru lub jogurtu. Odstawić na 1 godzinę. Pić rano i wieczorem, także w przypadku zaparć.
3.    Odwar: 1 łyżkę nasion lnu zalać 1 szklanką letniej wody i gotować na małym ogniu pod przykryciem 10 minut. Pić 2 razy dziennie po ½ szklanki jak środek osłaniający przewód pokarmowy. 
Prażone nasiona lnu – mój ulubiony sposób 
Szczerze mówiąc, to nie chce mi się bawić w ani robienie odwaru, ani zawiesiny z nasion. Moim ulubionym równie skutecznym sposobem spożywania siemienia lnianego jest …jego prażenie na suchej patelni.
Prażę całe ziarenka na suchej patelni pod przykrycie (bo pryskają) krótko na dużym ogniu ok. 3 minuty, potrząsając energicznie patelnią lub mieszając. Należy uważać, by nie przypalić ziaren. Następnie je studzę. Można nieco rozdrobnić w moździerzu ale niekoniecznie. I na koniec trochę dodaję soli. Przesypuję do niedużego słoiczka. Posypuję takim prażonym siemieniem lnianym kanapki na śniadanie i kolację. Można je także dodawać do muesli czy owsianki. Spożywam łącznie ok. 1-2 łyżek dziennie.Kanapki posypane uprażonymi ziarenkami są naprawdę pyszne. Należy tylko starać się, by dokładnie je rozgryzać. Jeśli ktoś nie lubi rozgryzać całych ziaren może je zmielić w młynku do kawy, ale ten proszek moim zdaniem nie jest już tak smaczny jak całe ziarna.
  na zdjęciu pasta jajeczna z olejem lnianym, posypana prażonymi nasionami lnu – niebo w gębie!

Gorąco polecam ten sposób. Zwykle taka porcja z prażenia starcza mnie i mojemu mężowi ok. tydzień. Więc jak widać, nie wymaga to zbyt dużo czasu i energii. 
   siemię lniane można kupić w marketach, kosztuje ok. 4 zł
                  
Moje spostrzeżenia po 3 miesięcznym spożywaniu siemienia lnianego na kanapkach:
– zdecydowanie łagodniej przechodzę PMS (napięcie przedmiesiączkowe).
– poprawił mi się stan paznokci, stały się twardsze i mocniejsze, przestały się rozdwajać.
– mniej włosów mi wypada
– ogólnie lepiej się czuję
– mniej jem, bo szybciej odczuwam sytość 

Myślę, że to w znacznej mierze za sprawą codziennego spożywania siemienia lnianego.
 
                                                                             ***
To pierwszy artykuł z serii ‚siemię lniane’. W następnym napiszę o zastosowaniu w urodzie (włosy, cera, paznokcie). W razie pytań, piszcie śmiało.
Helen G.

4 Komentarze

  1. Avatar Cathy pisze:

    Ja bardzo lubię chleb z siemieniem lnianym i słonecznikiem :)

  2. Avatar Aenari pisze:

    o tym,że łagodzi PMS to nie wiedziałam, a szkoda, bo jestem wtedy naprawdę nie do życia. Nie można ze mną wytrzymać.

    Szukam właśnie jakiegoś przyjemnego przepisu na bułki owsiane, które zamierzam nafaszerować właśnie siemieniem lnianym i kilkoma innymi nasionami. W kucharkę się już bawiłam, ale w piekarza jeszcze nie ;]

  3. Avatar niemenka88 pisze:

    ja siemię jem codziennie z płatkami żytnimi, jakimiś owocami suszonymi, pestkami słonecznika i jogurtem :)

  4. Avatar Sara pisze:

    Ja dosypuję sobie siemię do herbaty wieczorem :)
    Również wypada mi mniej włosów i lepiej się czuję, właśnie minął drugi miesiąc od kiedy je spożywam :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiadom mnie o kolejnym komentarzu przez email. Możesz również subskrybować ten wpis bez komentowania.