Recenzja lekkiego kremu przeciwzmarszczkowego Nivea
4 października 2017
Domowe płukanki do włosów
14 października 2017

Sposoby na nudności w ciąży

Mdłości i towarzyszące im często wymioty, są zazwyczaj pierwszymi objawami ciąży. Bywają bardzo dokuczliwe, lecz są całkowicie naturalne. Nudności pojawiają się zwykle między 3-4. tygodniem a 12-14. tygodniem ciąży. Blisko 50 % kobiet cierpi na nudności podczas ciąży. Nie ma zatem powodów do obaw. Potem zazwyczaj ustępują, choć u niektórych pań mdłości mogą utrzymywać się przez cały okres ciąży. Nudności dopadają ciężarne najczęściej z rana, stąd popularne określenie „poranne mdłości”. Często towarzyszą kobietom też w ciągu dnia. Mogą pojawić się pod wpływem zapachu lub wskutek stresu. Mdłości potrafią odebrać przyszłym matkom radość z odmiennego stanu. Problem może stanowić zjedzenie posiłku. Co robić?

sposoby na nudnosci w ciazy

Dlaczego w ciąży pojawiają się nudności?

Nudności ciążowe są związane ze zmianami hormonalnymi, jakie zachodzą w organizmie przyszłej matki. Na początku ciąży wzrasta niektórych hormonów, m in. progesteronu, gonadotropiny komsówkowej (HCG) i estrogenów. Stąd przykre dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Za jedną z przyczyn mdłości ciążowych upatruje się również stres, a także czynniki psychologiczne.

 

Jak poradzić sobie z nudnościami w ciąży?

Nudności w ciąży możemy w znacznym stopniu złagodzić a nawet zniwelować. Jest na tę dolegliwość kilka skutecznych sposobów. Istotne jest, aby pić często, lecz niewielkie ilości wody, herbatki ziołowej lub bulionu. Posiłki również powinny być częste (co 2-3 godziny), lecz niewielkie i lekkostrawne. Należy unikać tłustych i pikantnych potraw. Jeśli z samego rana leżąc jeszcze w łóżku jest ci niedobrze, poproś domownika o zaparzenie ziołowej herbatki np. imbiru czy mięty. Nie wstawaj gwałtownie z łóżka. Jeśli nie masz apetytu, przegryź sucharka, herbatnika, wafla ryżowego, zjedz kilka migdałów, jabłko, banana lub garść suszonych owoców. Ważne jest również abyś się wysypiała. Zmęczenie i niedobór snu tylko nasila nudności i wymioty.



IMBIR (Zingiber officinale)

Imbir to najskuteczniejszy i jednocześnie bezpieczny naturalny środek przeciw nudnościom i wymiotom o różnej przyczynie (m in. wskutek przejedzenia, zatrucia, kaca, migreny, choroby lokomocyjnej, narkozy czy po chemioterapii). Stosuje się go także w chorobie lokomocyjnej. Imbir jest od wieków stosowany w medycynie azjatyckiej. Działa antybakteryjnie, przeciwzapalnie, przeciwbólowo i rozgrzewająco. Imbir wzmacnia odporność, rozgrzewa oraz poprawia trawienie. Imbir w zalecanych dawkach (do 1 g dziennie) jest uznawany za bezpieczny dla kobiet ciężarnych. Można stosować go jednak przy prawidłowym przebiegu ciąży. W innych wypadkach należy skonsultować się lekarzem.

Jak stosować imbir na nudności w ciąży ?

napar lub odwar. Wystarczy zalać wrzątkiem około 2,5-centymetrowy kawałek imbiru (pokrojony na plasterki) i zaparzać 10 minut. Pić 2-3 razy dziennie po 1 szklance naparu. Niektóre źródła też podają picie odwaru z imbiru. Korzeń imbiru gotuje się przez 10 minut, po czym przecedza.

jak przyprawa do potraw (świeży korzeń lub imbir sproszkowany)

kapsułki (nie powinno się przekraczać dawki 1000mg dziennie). Warto skonsultować przyjmowanie kapsułek z lekarzem.

imbir kandyzowany – do żucia (zawiera jednak cukier)

cukierki imbirowe.


imbir na mdlosci w ciazy


RUMIANEK POSPOLITY (Matricaria recutita)

Napar z rumianku łagodzi nudności, wymioty oraz towarzyszące im skurcze żołądka. Działa kojąco na przewód pokarmowy i lekko uspokajająco. Można pić 3-4 szklanki naparu z rumianku dziennie.



MIĘTA PIEPRZOWA (Mentha piperita)

Napar z mięty łagodzi mdłości, działa przeciwskurczowo. Można pić 3 szklanki dziennie. Skuteczna w łagodzeniu mdłości jest również mieszanka ziół: mięty, rumianku i kocimiętki albo ssanie dropsów miętowych.


MELISA LEKARSKA (Melissa angustifolia)

Melisa nie tylko łagodzi mdłości ale również uspokaja i poprawia samopoczucie. Można pić 3-4 szklanki naparu dziennie.


MIGDAŁY

Migdały słyną z tego, że dobrze łagodzą objawy nudności zwłaszcza u kobiet w ciąży. Poza tym są bogatym źródłem kwasów omega-6, witaminy E, witamin z grupy B, kwasu foliowego, magnezu, potasu, wapnia, miedzi i manganu. Warto nosić ze sobą paczkę migdałów i zjadać po kilka jednorazowo.


WDYCHANIE OLEJKU LAWENDOWEGO

Przyjemny zapach lawendy działa nie tylko kojąco na układ nerwowy (uspokaja) ale też łagodzi mdłości. Olejek lawendowy można wdychać, dodawać do kąpieli albo zrobić masaż ciała.

sposoby na nudnosci w ciazy

SSANIE KOSTEK LODU

To jedna z nietypowych metod na mdłości, dla niektórych kobiet dosyć skuteczna. Zamiast kostek z lodem, można zamrozić ziołową herbatkę np. z mięty, melisy albo rumianku, używając woreczka do lodu.


SCHŁODZONA WODA MINERALNA

Wielu kobietom pomaga picie zimnej wody zwłaszcza tej gazowanej, choć jak wiadomo zdrowsza jest niegazowana. Można dodać plasterek cytryny.


KIEŁKI PSZENICY

Kiełki pszenicy potrafią okazać się pomocne przy porannych mdłościach. Można je jeść na surowo, podduszone zarówno solo, do warzyw, jak do mleka i deserów (po zmieleniu). Kiełki pszenicy są bogatym źródłem witaminy A,  z grupy B, C, E, błonnika oraz minerałów (żelazo, magnez, wapń, potas, fosfor, selen, jod, krzem, molibden, cynk, miedź).


OCET JABŁKOWY

Ocet jabłkowy docenia wiele kobiet ciężarnych. Można go dodawać do wody mineralnej (1-2 łyżeczki na ½ szklanki). Jeśli taka mieszanka jest mało smaczna, można wzbogacić ją 1-2 łyżeczkami miodu. Octu nie powinny pić osoby cierpiące na wrzody żołądka.


AKUPRESURA

Uciskanie odpowiednich punktów na ciele (receptorów) jest pomocne w łagodzeniu wielu dolegliwości. Punktem, który złagodzi uczucie mdłości jest P-6, znajdujący się szerokości 3 palców od nadgarstka. Uciskając go poczujesz dwa ścięgna. Punkt ten należy pulsacyjnie uciskać przez 2-3 minuty. Potem zmieniamy dłoń. Takie uciski powinno się wykonywać kilka razy w ciągu dnia, najlepiej przed każdym posiłkiem oraz przed snem. W aptece można kupić specjalne opaski akupresurowe Sea Band. Są pomocne także w chorobie lokomocyjnej. Nosi się je na jednej lub obu rękach.


akupresura na nudnosci w ciazy


WODA Z RYŻU

Woda, w której gotował się ryż łagodzi nudności, wymioty i biegunkę. Należy gotować ½ szklanki ryżu w 4 szklankach wody przez 20 minut. Pozostały po odcedzeniu ryżu wywar pić małymi porcjami kilka razy dziennie.  Ugotowany ryż można wykorzystać do obiadu. Wywar z ryżu jest bogaty w witaminy z grupy B, kwas foliowy, magnez, potas oraz cynk.



WODA KOKOSOWA

Woda kokosowa łagodzi nudności i zgagę. Działa odżywczo (zawiera sporo składników mineralnych m in. potas, magnez i wapń) oraz kwas laurynowy o działaniu antybakteryjnym, przeciwwirusowym i przeciwgrzybicznym. Woda kokosowa usuwa zmęczenie i dobrze gasi pragnienie. Zapobiega też odwodnieniu (naturalny izotonik). Specjaliści zalecają picie wody kokosowej zwłaszcza w I trymestrze ciąży.


ZMIELONE NASIONA KMINKU

Kminek ma co prawda intensywny smak i zapach ale podobno skutecznie łagodzi nudności. Należy zjeść ½ łyżeczki zmielonych nasion i popić wodą.


WITAMINA B6

Witamina B6 łagodzi nudności. Jej niedobór może przyczyniać się nasilenia mdłości. Witaminę B6 powinno się stosować w ciąży po konsultacji z lekarzem. Warto zadbać, aby w codziennej diecie znalazło się jak najwięcej produktów w nią bogatych np. ziemniaki, ziarna soi, banany, brokuły, ryby, chude mięso, drożdże piwne, kiełki pszenicy, ziarna zbóż i zielony groszek.



Jakie wy znacie sposoby na nudności, nie tylko w ciąży? Macie jakieś sprawdzone sposoby?

Helen G.

 

Bibliografia:
101 Praktycznych Porad, Zioła lecznicze, Warszawa 2000, s. 63.
Marosi, Apteka dobrego samopoczucia, Ziołolecznictwo dla kobiet, Kraków 2009, s.77-78.Księga Zdrowia Ziołowa Apteka, Poznań, 1991.
Jean Carper, Cudowne kuracje, Warszawa 2001, s.165-174.
http://www.poradnikzdrowie.pl/ciaza-i-macierzynstwo/ciaza/nudnosci-w-ciazy-sposoby-na-poranne-mdlosci-skuteczne-i-nieskuteczne_36378.htmlhttp://www.mamazone.pl/artykuly/ciaza-i-porod/ciaza/zdrowie/wszystko-o-ciazowych-nudnosciach
https://parenting.pl/sposoby-na-mdlosci-w-ciazy

loading...

10 Komentarze

  1. Ania napisał(a):

    To już na szczęście za mną i to wiele lat temu. Nie miałam nudności i czułam się rewelacyjnie 🙂

  2. Martyna Ewa napisał(a):

    Zachowam te porady na przyszłość. Na pewno nie skuszę się na imbir, bo mój przełyk ewidentnie go nie lubi…

  3. Marzena napisał(a):

    Imbir jest niezastąpiony, przynajmniej mi pomaga jak należy 😀 Ale czasem nic nie jest skuteczne gdy ma się w ciąży super węch i wszystko mdli 😛 haha 🙂

  4. Basia napisał(a):

    Wrócę tu, gdy dotknie mnie ten problem 🙂

  5. Królowa Karo napisał(a):

    Mnie na szczęście nudności nie dawały się we znaki jakoś solidnie – może ze 3-4 dni mi dały popalić, ale obyło się bez wielkich sensacji.
    Ale za to zgaga mnie wykańczała…

  6. kosmetykofanki napisał(a):

    Coś dla mnie super, popijam ostatnio herbatkę z plasterkiem świeżego imbiru 🙂 W migdały też się zaopatrzyłam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiadom mnie o kolejnym komentarzu przez email. Możesz również subskrybować ten wpis bez komentowania.